ࡱ> U@4bjbj+M4&4&4&8l&t&lSKlX'X'"z'z'z')))IIIIIII$LROI5*)@)"**Iz'z' KA2A2A2*~z'z'IA2*IA2A2U2FOHz'L' Âj4&,VH:I#K0SKH^O0fOtHOH))A2* *w)))II#%d2"%ZakBad UsBug Projektowych i Inwestycyjnych  PROJBUD 42  200 Czstochowa, Al. Armii Krajowej 1/3 tel. /0-34/ 366-50-29, e-mail: projbud1@poczta.onet.pl  Faza dokumentacji: PROJEKT BUDOWLANY CPV 45233120 - 6 Inwestycja: Budowa drogi gminnej kl.  D  przedBu|enie ulicy Lipowej w m. KamieDszczyzna (dz. Nr ewid.: 216/3; 216/6; 217/3; 218/4; 220/7; 220/9; 221/6; 221/9; 222/2; 223/4; 223/6; 223/7  obrb KamieDszczyzna) Lokalizacja: KamieDszczyzna - gm. Popw Bran|a: DROGOWA Inwestor: Urzd Gminy Popw Zawady, ul. Czstochowska 6 42  110 Popw ProjektowaB: K. Smolis SprawdziB: In|. T. Klimczak Czstochowa, luty 2009 r. Zawarto[ opracowania : Cz[ opisowa Strona tytuBowa Zawarto[ opracowania Opis techniczny 3.1. Podstawa opracowania 3.2. Przedmiot opracowania 3.3. Warunki terenowo-prawne 3.4. Charakterystyka stanu istniejcego 3.5. Projektowana trasa drogi 3.6. Profil podBu|ny 3.7. Nawierzchnia i podbudowa (konstrukcja) 3.8. Przekrj poprzeczny (geometria) 3.9. Odwodnienie 3.10. Roboty ziemne 3.11. Oznakowanie - organizacja ruchu 3.12. Informacja bezpieczeDstwa i ochrony zdrowia ZaBczniki: Decyzja Starosty KBobuckiego o ustaleniu lokalizacji drogi gminnej  pismo nr AB.B.7331/05/03-2/08 z dnia 06.10.2008 r Opinia Nr 19/2009 Powiatowego ZespoBu UzgodnieD Dokumentacji Projektowej w KBobucku, z dnia 2009.01.21. Postanowienie Starosty KBobuckiego o braku obowizku wykonania raportu o oddziaBywaniu przedsiwzicia na [rodowisko  pismo nr ROZ.II.7633/00009/09 z dnia 2009.02.16 Cz[ graficzna: Rys.Nr 1 - Plan sytuacyjno - wysoko[ciowy w skali 1:500 Rys.Nr 2 - Profil podBu|ny odcinka A-A1-A2 od hekt. 0+00 do hekt. 3+50,50 w skali 1 :50/500 Rys.Nr 3 - Profil podBu|ny odcinka A-A1-A2 od hekt. 3+50,50 do hekt. 6+78,50 w skali 1 :50/500 Rys.Nr 4 - Przekroje konstrukcyjne jezdni w skali 1:50 Rys.Nr 5 - Przekroje poprzeczne od hekt. 0+05 do hekt. 2+50 w skali 1:100 Rys.Nr 6 - Przekroje poprzeczne od hekt. 2+94 do hekt. 6+37,50 w skali 1:100 Rys.Nr 7  Plansza oznakowania w skali 1:1000 Opis techniczny Podstawa opracowania Mapa zasadnicza w skali 1:500 wydana przez Powiatowy O[rodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej w KBobucku Decyzja Starosty KBobuckiego o ustaleniu lokalizacji drogi gminnej  pismo nr AB.B.7331/05/03-2/08 z dnia 06.10.2008 r Opinia Nr 19/2009 Powiatowego ZespoBu UzgodnieD Dokumentacji Projektowej w KBobucku, z dnia 2009.01.21. Postanowienie Starosty KBobuckiego o braku obowizku wykonania raportu o oddziaBywaniu przedsiwzicia na [rodowisko  pismo nr ROZ.II.7633/00009/09 z dnia 2009.02.16 Rozporzdzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunkw technicznych jakim powinny odpowiada drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz.U.Nr 43 poz.430). Rozporzdzenie Ministrw Transportu i Gospodarki Morskiej oraz Spraw Wewntrznych i Administracji z dnia 21 czerwca 1999 r. w sprawie znakw i sygnaBw drogowych (Dz.U.Nr 58 poz.622 z oraz Dz.U. Nr 72 poz. 850). Instrukcja o znakach drogowych pionowych i poziomych, Warszawa 1994 r. Katalog typowych konstrukcji nawierzchni podatnych i pBsztywnych, IBDiM Warszawa 1997 r. Pomiary uzupeBniajce w terenie wykonane przez  Projbud Czstochowa. Przedmiot opracowania Przedmiotem opracowania jest budowa drogi gminnej KL . D (dojazdowa). Projektowany odcinek jest dojazdem do zabudowy mieszkalnej i stanowi przedBu|enie istniejcej drogi gminnej, ulicy Lipowej, o nawierzchni utwardzonej. Warunki terenowo-prawne Budowa drogi na wydzielonym terenie w granicach wyznaczonego pasa drogowego. WBasno[ w 100% gminna, nabyta od prywatnych wBa[cicieli. Charakterystyka stanu istniejcego Przedmiotowy teren to grunty orne i Bki klasy V, VI oraz cz[ciowo dziaBki siedliskowe, zabudowane w budynki mieszkalne i gospodarczo  inwentarskie. Spadek terenu zmienny z kierunku zachodniego na wschodni o nachyleniu ~0,2 do 1,5%. Teren cz[ciowo uzbrojony. Granic wschodni pasa drogowego wyznacza istniejca linia energetyczna napowietrzna. W pasie drogowym zlokalizowany jest istniejcy wodocig o [rednicy 80 mm, przebiegajcy rwnolegle do sieci energetycznej, z przyBczami do istniejcej zabudowy. Brak zadrzewienia. Warunki gruntowe  wg rozeznania w licznych wykopach to tereny piaszczyste. Woda gruntowa o niskim poziomie zwierciadBa wody. Projektowana trasa drogi Pocztek opracowania stanowi zakoDczenie nawierzchni bitumicznej istniejcej drogi gminnej w hekt.0+00 - krawdz jezdni w punkcie  A . Dalej trasa drogi to odcinek prosty z zaBamaniem w pkt. wierzchoBkowym  W w hekt. 1+38,12 . ZaBamanie to, o kcie zwrotu stycznych = 2302`, wyokrglono Bukiem koBowym o promieniu R- 50m. Dalszy przebieg odcinkiem prostym z potrjnym zaBamaniem osi w pkt.  W1 w hekt. 2+23,  W2 w hekt. 3+87,50 i  W3 w hekt. 5+61 (bez wyokrglenia). Nastpny odcinek prosty z zaBamaniem w punkcie wierzchoBkowym  W4 w hekt. 6+09,50 bez Buku poziomego. Jedynie wyokrglono przecicie krawdzi jezdni po stronie pBnocnej (wewntrzna krawdz jezdni) Bukiem o R  14 m. Z uwagi na niekorzystne usytuowanie w pasie drogowym sBupa energetycznego zaprojektowano rozdziaB jezdni dla poszczeglnych kierunkw ruchu poprzez lokalizacj wysepki kanalizacyjnej od hekt. 5+98,50 do hekt. 6+05,50. Wysepka obramowana kraw|nikiem wystajcym na wys. 12 cm ponad krawdz jezdni. W hekt. 6+07,50 zaprojektowano sigacz oznaczony literowo A1  A3. ZakoDczenie w hekt. 6+78,50 na granicy pasa drogowego drogi gruntowej, przebiegajcej na skraju lasu. SzczegBowy ukBad sytuacyjny wg rys. Nr 1   Plan sytuacyjno - wysoko[ciowy. Profil podBu|ny (niweleta) Pod wzgldem wysoko[ciowym niweleta dowizana do krawdzi jezdni w hekt.0+00 i rzdnej reperu paDstwowego (poziom odniesienia Rzdna  218,19 m npm). Na pozostaBym odcinku niwelet dowizano do rzdnych zjazdw na posesje i terenu przylegajcego. Teren pBaski, niweleta lekko wyniesiona ponad teren z zachowaniem minimalnych spadkw podBu|nych. Spadek minimalny 0,3%, maksymalny 1,50%. Nawierzchnia i podbudowa (konstrukcja) Konstrukcje jezdni zaprojektowano w oparciu o  Wytyczne techniczne projektowania obiektw i urzdzeD budownictwa specjalnego w zakresie komunikacji - projektowanie drogowych nawierzchni podatnych  WP-DP 20 i Katalogu Typowych Konstrukcji Nawierzchni Podatnych i PBsztywnych  GDDP z 1997 r. Zaprojektowano konstrukcje jezdni do obci|enia osi pojedynczej 100 kN. Obci|enie powy|sze dotyczy pojazdw ci|arowych i ci|kich pojazdw rolniczych. Dla celw drogowych okre[la si istniejcy grunt jako niewysadzinowy z niskim poziomem wd gruntowych (poni|ej 4,0 m). Zalicza si no[no[ podBo|a nawierzchni do grupy  G1 przy wskazniku zagszczenia Is>1,00 i wtrnym module odksztaBcenia E2>100 MPa (zagszczenie podBo|a po wykonaniu korytowania i cz[ciowo nasypu). ModuB odksztaBcenia nale|y wyznaczy poprzez obci|enie pByt o [rednicy > 30 cm wg BN-64/8931-02. Ustalenie obci|enia ruchem drogi i wyznaczenie jej kategorii: droga jednojezdniowa, po jednym pasie ruchu w ka|dym kierunku, [redni dobowy ruch pojazdw ci|kich w przekroju drogi, w dziesitym roku po oddaniu drogi do eksploatacji wynosi 50 struktura ruchu pojazdw ci|kich: samochody ci|arowe bez przyczep 70% samochody ci|arowe z przyczepami 30% Przeliczenie pojazdw ci|kich na osie obliczeniowe 100 kN: pojazdy ci|arowe bez przyczep 50x0,70x0,109= 3,8 pojazdy ci|arowe z przyczepami 50x0,30x1,245= 18,7 wspBczynnik ( - 0,50 Suma osi obliczeniowych L = (3,8+18,7)x 0,50 = 11,3 osi/pas/dob. Odpowiada to kategorii KR1. Przyjto konstrukcj nawierzchni podatnych o grubo[ci warstw: warstwa [cieralna z betonu asfaltowego gr. 4 cm o strukturze zamknitej (0/12,8) wg PN-74/S-96022-4 warstwa wi|ca z betonu asfaltowego gr. 4 cm o strukturze cz[ciowo zamknitej (0/16) wg PN jw. podbudowa gr. 23 cm z kruszywa Bamanego o frakcji tBucznia 31,5/63 mm stabilizowana mechanicznie, zagszczana warstwami 15 + 8 cm. warstwa podsypkowa gr.10 cm z kruszywa naturalnego (piasek) Sprawdzenie warunku mrozoodporno[ci: Bczna grubo[ zaprojektowanej konstrukcji wraz z warstw podsypki wynosi : 4+4+23+10= 41 cm i jest wiksza od wymaganej 1,00x0,40=0,40 m. Nawierzchnia i podbudowa wykonana bez opornika. Odsadzki warstwowe szeroko[ci: dla podbudowy (warstwa piaskowa i podbudowa kamienna) do 30 cm, dla warstwy wi|cej z betonu asfaltowego 15 cm. Od hekt. 5+98,5 do hekt. 6+07,50 zlokalizowano wysepk kanalizacyjn o szer. 2,00 do 3,00 m. Wysepka obramowana kraw|nikiem betonowym wystajcym o wym. 15 x 30 cm, posadowionym na Bawie betonowej z oporem (beton C 12/15) o wym. 15 x 30 cm + opr 10 x 15 cm. Pobocza wzmocnione warstw kliDca dolomitowego o frakcji 5/25 mm gr. 10 cm. Nawierzchnie zjazdw szer. 3,00 m na pola orne i 5,0 m na posesje z niesortu tBuczniowego o frakcji 0/63 mm gr. 20 cm na warstwie piaskowej gr. 10 cm po zagszczeniu Przekrj poprzeczny (geometria) Szeroko[ pasa drogowego 10,0 m w tym : Jezdnia 2 x 2,50 = 5,00 m o spadku poprzecznym dwuspadowym do 2% Pobocza szer. 1,0 m x 2 = 2,0 m (umocnione) o spadku poprzecznym do 5% Ciek otwarty (rw trapezowy)  szer. 1,50 m x 2 = 3,00 m gBboko[ci 0,5 do 0,6 m ze skarpami o nachyleniu 1:1 (skarpy od strony gruntw ornych o nachyleniu zr|nicowanym od 1:1 do 1:4). Zjazdy na pola orne i do posesji  utwardzenia w granicy pasa drogowego. Odwodnienie Odwodnienie jezdni i pasa drogowego, spadkiem poprzecznym w kierunku rowu otwartego. Rw dwustronny trapezowy o szer. dna do 0,40 m i skarpach dwustronnych o nachyleniu 1:1. Skarpy obBo|one warstw humusu do 5 cm z obsianiem traw. Projektowane rowy ze wzgldu na grunty przepuszczalne posiadaj zdolno[ci chBonne (infiltracja w warstwy piaszczyste) i wyparowywanie. Nie projektuje si odpBywu z pasa drogowego  rowy bezodpBywowe). Lokalizacja wg rys.Nr 1   Plan sytuacyjno-wysoko[ciowy oraz rys. nr 2 i 3  Profile podBu|ne . Roboty ziemne Wystpujce roboty ziemne to wykopy z roww i cz[ciowego korytowania oraz wykonania powierzchni nasypowej. Wszystkie r^rB F Z \ f   ѶjWH7H(Hhl[5CJOJQJ\^J h5CJ OJQJ\^JaJ h5CJOJQJ\^J%h5B* CJOJQJ\^Jph3(h5>*B* CJOJQJ\^Jph3 h>*CJh>*B* CJph3)hGh56B* CJ\]aJph3jhGhCJUaJ4hGh56CJOJQJ\]^JaJmHsH+h56B* CJOJQJ\]^Jph3hB* ph3hB* CJOJQJ^Jph3^rB Z \ ^ ` b d f    ` p#p#v:p#v:p#v:p#jp#jp#jp#jp#jp#jp#p#p#p#p#p# [][^gd[ ][^ `gd[ ][^ `gd$^`a$gdl[`gdgd$a$gdgdgd2  $   ( 0 @ B F X ^ d ˷܂rlbWJh5>*CJOJQJh>*CJOJQJhCJOJQJ hCJh5>*CJOJQJ\^JhCJOJQJ\^JhCJOJQJ\^JaJhOJQJ\^Jh6,hOJQJ\^J&hGh5CJ OJQJ\^JaJ h5CJ OJQJ\^JaJ h5CJOJQJ\^J(h5>*B* CJOJQJ\^Jph3    @ B D F    6 8 : < > v p#p#^p#p#p#p#p#p#p#p#p#p#p#p#p#p#p#p#p#p#p# L^L`gd ^ gd  ^ `gd`gdgd^gd   > v | ~ |~ "pr.0xz hռռsisisisisisisisisisisisisishMOJQJ^Jh;-sh;-sOJQJ^Jh;-sh e5>*OJQJ^Jh;-s5>*OJQJ^Jh;-sh;-s5>*OJQJ^JhUhCJOJQJ^JhCJOJQJ^Jh!hOJQJ^JhOJQJ^Jh5CJOJQJ\^J!hGh5>*OJQJ\^J(v x z | ~ (Tth&pp#p#p#p#v:p#p#p#v:p#p#p#p#p#p#p#p#p#p#p#p#p# & Fgd;-s & Fgd;-sgd;-s$^`a$gdgd ^ gd$a$gdpjln&zJ2.p#p#p#p#p#p#p#p#p#p#p#p#p#p#p#p#p#p#p#p#p#`gdl[gd e`gd e & Fgd;-s^gd;-s & Fgd;-sgd;-shlnt8:>@DFH,h,<>l>ZHJѴѴѴhR#OJQJ^Jh;-shl[OJQJ^Jhl[OJQJ^Jh;-sh eOJQJ^Jh;-sh;-s5>*OJQJ^Jh eOJQJ^Jh;-sh;-s>*OJQJ^Jh;-sh;-sOJQJ^Jh;-sOJQJ^J4\ 8 z!""p#p#p#p#p#p#p#p#p#p#p#p#p#7p#p#7p#-p#-p#p#7p#^gdR# & FgdR# & Fgd;-s & Fgd;-s & Fgd;-sgd;-s 2d "6"n"""""":#<####*$$$$$$$%4%:%%<)R))<*D*`***t+++ܸ¸̛ܸ̰hOJQJ^JhnSOJQJ^Jhh;-sOJQJ^Jh"0OJQJh!;OJQJh!;OJQJ^JhOJQJ^Jh;-sh;-s5>*OJQJ^Jh;-sh;-sOJQJ^JhR#OJQJ^Jh;-shR#OJQJ^J2"4"6""##($*$8%:%%% &&T'*******344p#p#p#p#p#p#p#p#p#p#p#p#p#p#p#p#p#p#p#p#p#gd!; & F gd;-s & F gd;-sgd;-s & Fgd;-s+++++,,,V,X,,,,,,,,,,,,,,,--\-n-t-----...... .f.h.t.v..(000$3(3V3^3v334P4l4n4p4r4x4z44ȾҾ߾߾߾ߴh]OJQJ^JhR7OJQJ^Jh.=ROJQJ^JhSeOJQJ^JhhOJQJ^Jhh;-sOJQJ^JhnSOJQJ^Jh OJQJ^J>4444*5:5T5`5b555555"646>6`666t77777"8|9~9d:j:::H<<<<==J=b===>>D>F>>b?@@RATAAAA B^B`BhBjBh OJQJ^Jhz[OJQJ^Jh;-sh;-s>*OJQJ^Jh;-shqOJQJ^JhqOJQJ^JhH$OJQJ^Jh"0OJQJ^Jh;-sh;-s5>*OJQJ^Jh;-sh;-sOJQJ^J;44477 8"8l:>b??@AZAABBBCCPDEEFXGGp#p#p#p#p#p#p#p#p#p#p#Dp#7p#7gd. & Fgd;-s & F gd;-sgd;-s & F gd;-sjB|BBBBBBBBCCRCXCZCbCvC~CCCCCEEEE~FFFGVGXG`GGGHTHHHHVIIII󮚌tjtjt󮤮h.OJQJ^Jh.h.OJQJ^Jh.>*OJQJ^Jh.h.>*OJQJ^Jh;-sOJQJ^JhA"^OJQJ^JhqOJQJ^Jh;-shqOJQJ^Jh"0OJQJ^J jh;-sh;-sOJQJ^Jh OJQJ^Jhz[OJQJ^Jh;-sh;-sOJQJ^J)GHBL(N*NjNlNN@OOtPQQQQZUVVV V"V>V@Vrtp#p#p#p#p#p#p#p#p#p#p#p# & Fgd;-s & Fgd;-s & Fgd;-sgd;-sgd.IIII8J:JM@M^MvMM&N*NlNNNN>OOOPP P"P(PrPtPJQvQ|QQQ"RRRSSSSSPSSS U,UVUUV󱧱hl[OJQJ^Jh~OJQJ^Jh;-sOJQJ^Jh}OJQJ^Jh;-sh;-s5>*OJQJ^JhlOJQJ^Jh"0OJQJ^JhA"^OJQJ^JhqOJQJ^Jh;-sh;-sOJQJ^J9VVVV V"V@VVVVWW,W.W~"`d*h~prtނx鸮ߕˆ{ndnhl: OJQJ^Jh!<h!<OJQJ^Jh!<h~OJQJ^Jh!<h;-sOJQJ^Jh;-sh8OJQJ^Jh8OJQJ^JUhvBOJQJ^Jh~OJQJ^Jh;-sh;-s5>*OJQJ^Jh;-sh|%OJQJ^Jh;-sOJQJ^Jh;-sh;-sOJQJ^Jh|%OJQJ^J$oboty ziemne wyliczono po uprzednim usuniciu warstwy humusowej. Do wyliczeD przyjto zdjcie humusu gr. 15 cm z caBej powierzchni pasa drogowego (powierzchnia u|ytkw rolnych). Ilo[ wg wyliczeD przedmiaru robt. Wyliczenia ilo[ci robt dokonano metod przekrojw poprzecznych. Poszczeglne warto[ci wynosz: wykopy  118,95 m3; nasypy  460,07 m3 (bez korytowania). Ilo[ wykopw z korytowania wyliczono w cz[ci przedmiarowej kosztorysu. Oznakowanie - organizacja ruchu Zaprojektowano oznakowanie pionowe zlokalizowane w obrbie skrzy|owania z istniejc ul. Lipow oraz w okolicy wysepki kanalizacyjnej w hekt. 5+98,5 do hekt. 6+07,50. Wyjazd na drog gminn w hekt. 0+00 na zasadzie podporzdkowania (znak A  7  ustp pierwszeDstwa z tabliczk T  6c podajc przebieg drogi z pierwszeDstwem przejazdu na skrzy|owaniu ). Droga gminna (istniejca ul. Lipowa) jako droga gBwna z pierwszeDstwem przejazdu oznakowana znakiem D-1  ustp pierwszeDstwa z tabliczkami T  6a wskazujcymi rzeczywisty przebieg drogi z pierwszeDstwem na skrzy|owaniu. W rejonie wysepki kanalizacyjnej zastosowano znaki: B  2   zakaz wjazdu C  9   nakaz jazdy z prawej strony znaku oraz urzdzenia bezpieczeDstwa ruchu: U  3d   tablica prowadzca cigBa w lewo Lokalizacja wg. Rys. Nr 7   Plansza oznakowania Uwagi koDcowe: Nie przewiduje si kolizji planowanej drogi z istniejcym uzbrojeniem podziemnym (wodocig w 80). Z uwagi na przebieg projektowanej drogi zachodzi jedynie konieczno[ dokonania regulacji pionowej urzdzeD wodocigowych (zaworw). Poza tym nale|y przestrzega postanowieD zawartych w opinii uzgodnieD projektowych nr 19/2009. Szczegln uwag nale|y zwrci na zabezpieczenie w trakcie realizacji inwestycji istniejcego reperu paDstwowego, zlokalizowanego na pocztku opracowania. Nadzr nad jego zabezpieczeniem przed naruszeniem nale|y zleci uprawnionej jednostce geodezyjnej. 3.12. Informacja bezpieczeDstwa i ochrony zdrowia Podstawa opracowania Rozporzdzenie Ministra Infrastruktury z dnia 23 czerwca 2003 r. w sprawie informacji dotyczcej bezpieczeDstwa i ochrony zdrowia oraz planu bezpieczeDstwa i ochrony zdrowia (Dz. U. z dnia 10 lipca 2003 r.) 3.12.1. Zakres robt dla caBego zamierzenia budowlanego oraz kolejno[ realizacji poszczeglnych obiektw Przewidywane roboty budowlane w zakresie budowy drogi: % roboty ziemne (usunicie warstwy humusu, wykonanie wykopw, nasypw) % wykonanie nawierzchni drogi (podbudowa + warstwa wi|ca i [cieralna) % wykonanie wzmocnionego pobocza % wykonanie rowu otwartego % humusowanie skarp i dna rowu wraz z obsianiem traw % wykonanie oznakowania pionowego 3.12.2. Wykaz istniejcych obiektw budowlanych Przedmiotowy teren to grunty orne i Bki klasy V, VI oraz cz[ciowo dziaBki siedliskowe, zabudowane w budynki mieszkalne i gospodarczo  inwentarskie. Spadek terenu zmienny z kierunku zachodniego na wschodni o nachyleniu ~0,2 do 1,5%. Teren cz[ciowo uzbrojony. Granic wschodni pasa drogowego wyznacza istniejca linia energetyczna napowietrzna. W pasie drogowym zlokalizowany jest istniejcy wodocig o [rednicy 80 mm, przebiegajcy rwnolegle do sieci energetycznej, z przyBczmi do istniejcej zabudowy. Brak zadrzewienia. Warunki gruntowe  wg rozeznania w licznych wykopach to tereny piaszczyste. Woda gruntowa o niskim poziomie zwierciadBa wody. 3.12.3. Wskazanie elementw zagospodarowania dziaBki lub terenu, ktre mog stwarza zagro|enie bezpieczeDstwa i zdrowia ludzi Bezpo[rednie zagro|enie dla ludzi stanowi budowa skrzy|owania z istniejc ul. Lipow. Poza tym roboty bd wykonywane w wydzielonym pasie drogowym. 3.12.4. Wskazanie dotyczce przewidywanych zagro|eD wystpujcych podczas realizacji robt budowlanych, okre[lajce skal i rodzaje zagro|eD oraz miejsce i czas ich wystpienia Roboty ziemne Zagro|enia wystpujce przy wykonywaniu robt ziemnych: upadek pracownika lub osoby postronnej do wykopu (brak wygrodzenia wykopu balustradami; brak przykrycia wykopu), potrcenie pracownika lub osoby postronnej By|k koparki przy wykonywaniu robt na placu budowy lub w miejscu dostpnym dla osb postronnych (brak wygrodzenia strefy niebezpiecznej). W czasie wykonywania robt ziemnych miejsca niebezpieczne nale|y ogrodzi i umie[ci napisy ostrzegawcze. W czasie wykonywania wykopw w miejscach dostpnych dla osb niezatrudnionych przy tych robotach, nale|y wokB wykopw pozostawionych na czas zmroku i w nocy ustawi balustrady zaopatrzone w [wiatBo ostrzegawcze koloru czerwonego. Je|eli wykop osignie gBboko[ wiksz ni| 1,0 m od poziomu terenu, nale|y wykona zej[cie (wej[cie) do wykopu. Roboty budowlane Zagro|enia wystpujce przy wykonywaniu robt budowlanych - upadek pracownika z wysoko[ci - potrcenie przez sprzt drogowy - oparzenie przy zetkniciu z mas bitumiczn Osoby przebywajce na stanowiskach pracy, znajdujce si na wysoko[ci co najmniej 1,0 m od poziomu podBogi lub ziemi, powinny by zabezpieczone balustrad przed upadkiem z wysoko[ci. Ponadto, nale|y ustali rodzaje prac, ktre powinny by wykonywane, przez co najmniej dwie osoby, w celu zapewnienia asekuracji, ze wzgldu na mo|liwo[ wystpienia szczeglnego zagro|enia dla zdrowia lub |ycia ludzkiego. Przy rcznej lub mechanicznej obrbce elementw prefabrykowanych drogowych betonowych nale|y wyposa|y w [rodki ochrony osobistej : gogle lub przyBbice ochronne, heBmy ochronne, rkawice wzmocnione skr, obuwie z wkBadkami stalowymi chronicymi palce stp. Stanowiska pracy powinny umo|liwi swobod ruchu, niezbdn do wykonywania pracy. Maszyny i urzdzenia techniczne u|ytkowane na placu budowy Zagro|enia wystpujce przy wykonywaniu robt budowlanych przy u|yciu maszyni urzdzeD technicznych: pochwycenie koDczyny grnej lub koDczyny dolnej przez napd (brak peBnej osBony napdu), potrcenie pracownika lub osoby postronnej By|k koparki przy wykonywaniu robt na placu budowy lub w miejscu dostpnym dla osb postronnych (brak wygrodzenia strefy niebezpiecznej), pora|enie prdem elektrycznym (brak zabezpieczenia przewodw zasilajcych urzdzenia mechaniczne przed uszkodzeniami mechanicznymi). Maszyny i inne urzdzenia techniczne oraz narzdzia zmechanizowane powinny by montowane, eksploatowane i obsBugiwane zgodnie z instrukcj producenta oraz speBnia wymagania okre[lone w przepisach dotyczcych systemu oceny zgodno[ci. Maszyny i inne urzdzenia techniczne, podlegajce dozorowi technicznemu, mog by u|ywane na terenie budowy tylko wwczas, je|eli wystawiono dokumenty uprawniajce do ich eksploatacji. Operatorzy lub maszyni[ci maszyn budowlanych, kierowcy wzkw i innych maszyn o napdzie silnikowym powinni posiada wymagane kwalifikacje. 3.12.5. Wskazanie sposobu prowadzenia instrukta|u pracownikw przed przystpieniem do realizacji robt szczeglnie niebezpiecznych Ka|dorazowo przed przystpieniem do planowanych robt kierujcy zespoBem ludzi, winien przypomnie i pouczy o bezpiecznych zasadach i metodach pracy. Pouczenie winno dotyczy przewidywanego zakresu robt, u|ytego sprztu i [rodkw transportowych. Podczas realizacji robt Wykonawca bdzie przestrzega przepisw dotyczcych BezpieczeDstwa i higieny pracy. W szczeglno[ci Wykonawca ma obowizek zadba, aby personel nie wykonywaB pracy w warunkach niebezpiecznych, szkodliwych dla zdrowia oraz nie speBniajcych odpowiednich wymagaD sanitarnych. Wykonawca zapewni i bdzie utrzymywaB w nale|ytym stanie technicznym i u|ytkowym wszelkie urzdzenia zabezpieczajce, socjalne oraz sprzt i odpowiedni odzie| dla ochrony |ycia i zdrowia osb zatrudnionych na budowie oraz dla zapewnienia bezpieczeDstwa publicznego. 3.12.6. Wskazanie [rodkw technicznych i organizacyjnych, zapobiegajcych niebezpieczeDstwom wynikajcym z wykonywania robt budowlanych w strefach szczeglnego zagro|enia zdrowia lub w ich ssiedztwie, w tym zapewniajcych bezpieczn i sprawn komunikacj, umo|liwiajc szybk ewakuacj na wypadek po|aru, awarii i innych zagro|eD. Zachowanie bezpieczeDstwa przy robotach ziemnych  nale|y wyznaczy w terenie tablicami ostrzegawczymi stref niebezpieczeDstwa w rejonie pracy sprztu mechanicznego (spycharek, zgarniarek, koparek). Oznaczenie winno by czytelne dla robotnikw jak i osb przechodzcych. Operator zobowizany jest nadawa sygnaB dzwikowy ostrzegajcy robotnikw i przechodniw bdcych w strefie niebezpieczeDstwa. Na kabinie koparki winie by umieszczony wyrazny napis o niebezpieczeDstwie przebywania w zasigu By|ki koparki. Operatorowi wolno odej[ od maszyny budowlanej po jej caBkowitym unieruchomieniu. Zachowanie bezpieczeDstwa przy robotach nawierzchniowych  wszelkie roboty nawierzchniowe winny by oznakowane wg opracowanej organizacji ruchu na czas budowy. Pracownicy wykonujc roboty w strefie wyznaczonej, powinni by zaopatrzeni w kamizelki w kolorze ochronnym. Robotnicy zatrudnieni przy gorcych materiaBach bitumicznych powinni by przed przystpieniem do pracy, zaopatrzeni w specjalne ma[ci ochronne do rk i twarzy. Podczas pracy powinni przebywa w ubraniach i okularach ochronnych, oddycha przez pBmaski przeciwpyBowe (oddychanie w oparach gorcego bitumu i przy docinaniu kostek brukowych). Bitum z rk lub twarzy zmywa oczyszczon naft lub olejem rafinowanym. Zabezpieczenie rk przed skaleczeniem rkawicami ochronnymi, wzmocnionymi derm lub skr. Budowa odcinka drogi gminnej kl.  D  przedBu|enie ul. Lipowej w m. KamieDszczyzna Inwestor: Urzd Gminy Popw PAGE  PAGE 5 t<҆*v·24RތFHrp#p#p#p#p#p#p#p#p#p#p#p#p#p#p#p#sp#p#p#p#p#p# -DM gdl: $-DM a$gdl: $dha$gdl: gdl: gd!<gd;-s & Fgd;-sxƄބ:<*6rṫ· 024Rxڊ܊>~*4Pbx܌ތŸ얌xxxxxxxkh?jh+FAOJQJ^Jh?jOJQJ^JhtvGOJQJ^Jh+FAOJQJ^Jh?jhl: 5OJQJ^Jh;-sOJQJ^Jh8OJQJ^Jh;-sh;-sOJQJ^Jh!<h!<OJQJ^Jhl: hl: OJQJ^Jhl: h!<OJQJ^Jhl: OJQJ^Jh!<OJQJ^J'ތFHr̎ "Ώjސđ$,²{qqqqqqqqgZhl: hiPNOJQJ^Jhl: OJQJ^JhiPNOJQJ^Jhl: hl: 5OJQJ^Jhl: hl: >*OJQJ^Jhl: hl: OJQJ^Jhl: hl: OJQJ\^Jhl: hl: 5>*OJQJ^J hl: 5>*CJOJQJ^JaJhM5>*OJQJ^Jh;-sh;-s5>*OJQJ^Jh;-sh+FA5>*OJQJ^J#&ڒܒޒ>ܓrbdp#p#p#p#p#p#p#p#p#p#p#p#p#p#p#p#p#p#p#p#\dh-DM ^\gdl: dh-DM gdd{gdd{dh-DM gdl: gdiPNgdl: -DM gdl: ܒޒ>@bd02868(":PR޾\^ĺĺٟ٭ٟه٭zٟٟٟهlhl: hl: OJQJ\^Jh|%hl: OJQJ^Jhl: hl: >*OJQJ^JhfOJQJ^Jhl: hl: 5OJQJ^Jhl: hl: OJQJ^Jhd{OJQJ^Jh;-shd{OJQJ^Jhd{OJQJhl: hl: 5>*OJQJ^Jhl: hiPNOJQJ^JhiPNOJQJ^J&:8xN.|p#p#p#p#p#p#p#p#p#p#p#p#p#p#p#p#p#p#p#gdl:  & Fdd[$\$gdl:  & Fdd[$\$gdl: ^gdl: gdl: W-DM ^Wgdl: -DM gdl: |0(*"P޾\^ p#p#p# p#p#p#p#p#p#p#p#p#p#p#p#p# p#p#agd;-sc]cgdf\-DM ^\gdl: -DM ^gdl: -DM gdl: gdl:  & Fdd[$\$gdl: ^v $&(*,024Ǻyyynyjhq(hq(0JmHnHu h|%0Jjh|%0JUhtvGh|%CJaJ"jh|%CJUaJmHnHuh|%hh;-sh;-sOJQJhfh;-sOJQJ^Jhl: hl: OJQJ^Jhl: hl: >*OJQJ^Jhl: hl: OJQJ\^Jhl: hl: >*OJQJ\^J,.024p#ap#ap#ap#h]hgdtvG &`#$gdtvG$a$gdtvGgd;-s) 01h:ptvG. A!"#$%D@D NormalnyCJ_HaJmHsHtHJA@J Domy[lna czcionka akapituPi@P  Standardowy4 l4a ,k@, Bez listyF>@F TytuB$a$56B*CJ\]phTJ@T PodtytuB$a$!56B*OJQJ\]^Jph8^@8 l: Normalny (Web)4 @"4 tvGStopka  p#0)@10 tvG Numer strony8@B8 tvGNagBwek  p#1N/9i0Ne    !"#Di*:To8I]=MNO`aH`.\]^_`abcstL v H  c     c [TUVWXrsGHcd6reBv(p^ !"##5#6#^###:$$$$$& '''''' 'm(P)Q)q)r)*++,,,R,~,,,,//:/;/P/0 0q0000#1l111122262223445W5X55546666]7899:S;;==>$>Z>>>U??g@@!CiCCCDFF(GvGGHEHFHJJMMMMMMMMMMNN N!N"N-N.N2N0000000000000000000000000000000000000000000000000 00 0 0 00000000000000000 00 0 000 000000000000000000 00 00 0 00 0 0 0 0 0 0 00 00000 0000 000000000000000 0000 00000 0  0  0  0  0 0 0 0 000 0 0 0 000000 00 000 0 0 0  0 0000000 0 0 0 00 00 0 0 0(00(0(00(00x000(000000(00(0(0(0x000000000000000000000000000000000 00 00000808080808 08 08 08 08080808 0 08 08000@0@00@0@0@0@0@000H0H00H0H0H0H000H@0 {00@0@0 {00@0 {00 {00@0@00|ˑ 2N @0H@00 Yt h+4jBIVxތ^4,/14689;=>ghjm v p"4Gt|4-02357:<fikln2.t{!!@  @ (  HB  C D(  <B  # 3o6B @  oB S  ?1N4trD%rt$L#u@ 492N92NC*urn:schemas-microsoft-com:office:smarttagsmetricconverter 1,0 m ProductID;<ag`f.4t u 3 :  ln!!""i"k"&&,'2''',,0000114455FFJJOKUKM/N2N 9NQR#7*;<:;79NO !O c t u s t  M R  -&';>aoen%2BIv(/pwY ] .!0!?!L!i"z"X#]#^#j###$$* *>*@*,,0,.. /'/00]0p0~0000#1/1l1x1111111z222255$5,5"63646H666]7g7:8::;v;;;<======>>$>*>U?`???g@p@_ChCzCCEEG'GgGuGGGGHH HM/N2N=OaH`cL v   bdev#6#$$' 'Q)r),,;/P/12224455=$>FFMMN/N2NFFM/N2NkazikE!0(D&@OZ XAdZZKg  %65k6.vL1R@#l3[keo>"j?|*CJOJQJ^Jo(. ^`CJOJQJo(^`CJOJQJo(opp^p`CJOJQJo(@ @ ^@ `CJOJQJo(^`CJOJQJo(^`CJOJQJo(^`CJOJQJo(^`CJOJQJo(PP^P`CJOJQJo(@^`56>*CJOJQJ^Jo(. @^`56>*CJOJQJ^Jo(. h^`OJQJo(hHh^`OJQJ^Jo(hHohpp^p`OJQJo(hHh@ @ ^@ `OJQJo(hHh^`OJQJ^Jo(hHoh^`OJQJo(hHh^`OJQJo(hHh^`OJQJ^Jo(hHohPP^P`OJQJo(hH@ ^`OJQJo(^`CJOJQJo(^`CJOJQJo(opp^p`CJOJQJo(@ @ ^@ `CJOJQJo(^`CJOJQJo(^`CJOJQJo(^`CJOJQJo(^`CJOJQJo(PP^P`CJOJQJo(@^`56>*CJOJQJ^Jo(3.. @^`56>*CJOJQJ^Jo(3.. @^`56>*CJOJQJ^Jo(3.. ^`CJOJQJo(^`CJOJQJo(opp^p`CJOJQJo(@ @ ^@ `CJOJQJo(^`CJOJQJo(^`CJOJQJo(^`CJOJQJo(^`CJOJQJo(PP^P`CJOJQJo( @^`56>*CJOJQJ^Jo(3.. @ ^`OJQJo(@^`56>*CJOJQJ^Jo(3.. @^`56>*CJOJQJ^Jo(3.. @^`56>*CJOJQJ^Jo(. @^`56>*CJOJQJ^Jo(3.. @^`56>*CJOJQJ^Jo(3.. @^`56>*CJOJQJ^Jo(3.. @^`56>*CJOJQJ^Jo(3..  hh^h`OJQJo(- @^`56>*CJOJQJ^Jo(3. @^`56>*CJOJQJ^Jo(.  hh^h`OJQJo(@^`56>*CJOJQJ^Jo(3.. UUMOZ E!?r}qL1M:W#l3k6.-sVN7H-G/eN^Ecj?yooCKg qjixdeo> %(q @ ^`OJQJo(&%~l: R#|%q(.1R7!;+FAvBtvGMiPN.=Rl[A"^l;-sH$f?jz[qd{8Se.]}"0!< enS k&2N@FFFF0  !"$%'1N00 0 0000000 0"0$0*0,0.080<0>0B0H0J0L0P0R0~UnknownG:Ax Times New Roman5Symbol3& :Cx Arial9Romantic?5 :Cx Courier New;Wingdings"qfҦҦF B' B'!24|M|M 3qH)?.ZakBad UsBug Projektowych i Inwestycyjnychkazikkazikt                     Oh+'0  ,8 T ` l x/Zakad Usug Projektowych i Inwestycyjnych1akkazik aziaziNormal kazik 19iMicrosoft Word 10.0@$-@@>69J@[ B՜.+,0 hp|   d'|M{ /Zakad Usug Projektowych i Inwestycyjnych Tytu  !"#$%&'()*+,-./0123456789:;<=>?@ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ[\]^_`abcdefghijklmnoqrstuvwyz{|}~Root Entry F jData p1TablexPWordDocument+SummaryInformation(DocumentSummaryInformation8CompObjj  FDokument Microsoft Word MSWordDocWord.Document.89q