Zawady, 07 styczeń 2016 r.
O.Ś.6220.10.2015
POSTANOWIENIE
Na podstawie:
· art. 51 ust. 2, ust. 3 i ust. 5 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska /j.t. Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150 z póżn. zm./,
· § 3 ust. 1 pkt 40 lit „b” rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004 r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięć do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz. U. Nr 257, poz. 2573 z poźn. zm.),
· art. 123 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego ( j.t. Dz. U. Nr 98, poz. 1071 z 2000r. z późn. zm.),
w związku z wnioskiem
w oparciu o opinie w sprawie ustalenia obowiązku sporządzenia raportu o oddziaływaniu planowanego przedsięwzięcia na środowisko:
- Regionalnego dyrektora Ochrony Środowiska w Katowicach – pismo z dnia 29 grudnia 2015 r. znak WOOŚ.4240.876.2015.EJ,
- Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kłobucku – pismo z dnia 22.12.2015 r. znak ONS-NZ/523-39/2852/2015,
postanawiam
nałożyć obowiązek opracowania raportu o oddziaływaniu na środowisko
dla planowanej inwestycji polegającej na
Raport o oddziaływaniu na środowisko powinien zawierać informacje określone w art. 66 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (j.t.: Dz. U. z 2013, poz. 1235 ze zm.), ze szczególnym uwzględnieniem:
1) wyczerpującego opisu: procesów technologicznych, planowanych obiektów, instalacji i urządzeń, dróg przejazdu pojazdów i maszyn oraz zagospodarowania terenu. Szczegółowe zagospodarowanie terenu przedsięwzięcia, wraz z zaznaczonymi granicami obszaru i terenu górniczego należy przedstawić również w formie graficznej;
2) analizy oddziaływania przedsięwzięcia na stan środowiska gruntowo – wodnego, oraz określenie rozwiązań organizacyjno – technicznych pozwalających na ograniczenie wpływu przedsięwzięcia na zmiany w stosunkach wodno – gruntowych;
3) informacji n. t. planowanych rozwiązań organizacyjnych i technicznych mających na celu wyeliminowanie lub ograniczanie emisji hałasu i substancji do powietrza
z poszczególnych urządzeń w tym środków transportu;
4) informacji na temat wykorzystywanych surowców oraz sposobach ich magazynowania;
5) analizę oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na stan jakości powietrza, z uwzględnieniem wszystkich źródeł emisji, znajdujących się na terenie przedsięwzięcia, wykonaną w oparciu o aktualne tło zanieczyszczeń, wraz z określeniem w jaki sposób zanieczyszczenia będą wprowadzane do powietrza (zorganizowany i niezorganizowany) oraz jakiego rodzaju rozwiązania ograniczające wpływ przedsięwzięcia na stan jakości powietrza zostaną zastosowane;
6) analizy czy przedsięwzięcia może wpływać na stan JCW lub spowodować nieosiągnięcie celów środowiskowych zawartych planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza, a realizowanych w oparciu o działania wymienione w programie wodno-środowiskowym kraju, zarówno na etapie realizacji jak i eksploatacji. Należy zidentyfikować JCW powierzchniowych (JCWP) i podziemnych (JCWPd), w obrębie których jest położone lub może oddziaływać przedsięwzięcie oraz określić cele środowiskowe dla tych wód, zawarte w planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza;
7) informacji na temat flory i fauny w zasięgu oddziaływania przedsięwzięcia, oraz sposobach jej zabezpieczenia na etapie eksploatacji przedsięwzięcia;
8) informacji n. t. występowania gatunków roślin będących pod ochroną w szczególności takich jak: dziewięciosił bezłodygowy, pomocnik baldaszkowaty, rojownik pospolity, chaber driakiewnik, widłaczek torfowy, dzwonek szczeciniasty, pięciornik biały, paprotka zwyczajna, pępawa różyczkolistna, oraz sposobach jej zabezpieczenia na etapie eksploatacji przedsięwzięcia;
9) informacji n. t. występowania gatunków zwierząt będących pod ochroną oraz sposobach zabezpieczania tych gatunków na etapie eksploatacji przedsięwzięcia;
10) omówienie występowania obszarów o znaczeniu archeologicznym oraz wskazanie wymaganych działań organizacyjnych i technicznych związanych z realizacją przedsięwzięcia w strefie objętej obserwacją archeologiczną;
11) propozycji poziomów dopuszczalnych hałasu. W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego zgodnie z art. 115 Prawa ochrony środowiska (t. j. Dz.U. 2013, poz. 1232 ze zm.) właściwy organ, czyli gmina winna dokonać oceny rodzaju terenu podlegającego ochronie akustycznej;
12) charakterystyki akustycznej głównych źródeł hałasu z opisem ich lokalizacji, wraz
z analizą oddziaływania akustycznego przedsięwzięcia na środowisko, obejmującą projektowane źródła hałasu zlokalizowane na terenie inwestycji, oraz mapami z zaznaczonymi:
a) wszystkimi źródłami hałasu (opisanymi na mapie rozprzestrzeniania się hałasu),
b) zasięgiem oddziaływania akustycznego,
c) granicą najbliższych terenów podlegających ochronie akustycznej,
d) granicą terenu górniczego i obszaru górniczego,
e) trasami przejazdu pojazdów na terenie inwestycji.
Uzasadnienie
Dnia 14 listopada 2015 r.
Ponieważ przedmiotowa inwestycja, zgodnie z § 3, ust. 1, pkt 40 lit „b” Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004 r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzania raportu oddziaływania na środowisko, znajduje się w kategorii przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla którego konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko i sporządzenia raportu może być wymagana.
Na podstawie art. 64 ustawy o ocenach oddziaływania na środowisko Wójt Gminy Popów wystąpił do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Katowicach i Państwowego Powiatowego Inspektoratu Sanitarnego w Kłobucku z zapytaniem, czy wskazane przedsięwzięcie wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko i sporządzenia szczegółowego opracowania w formie raportu o jego wpływie na stan środowiska naturalnego i zdrowia ludzi.
Organy uznały:
- Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kłobucku pismem z dnia 22.12.2015 r. znak ONS-NZ/523-39/2852/2015 stwierdził, iż nie uczestniczy w przedmiotowym postępowaniu,
- Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska pismem z dnia 29 grudnia 2015 r. znak WOOŚ.4240.876.2015.EJ stwierdził, że dla przedsięwzięcia niezbędne jest przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko i sporządzenie raportu.
Planowane przedsięwzięcie polegać będzie na powierzchniowej eksploatacji wapieni jurajskich ze złoża Rębielice Królewskie 1 położonego w sołectwie Rębielice Królewskie na terenie gminy Popów. Eksploatacją objęty zostanie teren o powierzchni około 2,1 ha. Wydobycie prowadzone będzie metoda odkrywkową systemem ścianowym i zabierkowym. Odspajanie surowca od ściany będzie dokonywane metoda mechaniczna oraz przy wykorzystaniu środków strzałowych. Obecnie teren przedsięwzięcia jest niezagospodarowany, a jego bezpośrednie otoczenie stanowią nieużytki i tereny leśne.. Obszar, na którym realizowana będzie inwestycja nie jest objęty aktualnie obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.
Konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko wynika przede wszystkim z faktu, że przedsięwzięcie w fazie eksploatacji będzie źródłem emisji hałasu do środowiska, w związku z ruchem pojazdów i pracą maszyn na terenie inwestycji oraz wykorzystaniem środków strzałowych. Eksploatacji złoża towarzyszyć będą: usuwanie nadkładu i jego pryzmowanie oraz przeróbka kopaliny. Najbliższa zabudowa mieszkaniowa znajduje się w odległości ok. 145 m na północ od granic przedmiotowego złoża. Analiza akustyczna powinna uwzględniać wszystkie projektowane na terenie przedsięwzięcia źródła hałasu. Dopuszczalne poziomy hałasu dla terenów chronionych akustycznie określa rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (DZ. U. z 2014r., poz. 112). W raporcie o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko należy określić rozwiązania z zakresu gospodarki wodno – ściekowej. W związku z art. 81 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2013 r., poz. 1235 ze zm.), w raporcie o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko należy przeanalizować, czy przedsięwzięcie może wpływać na stan JCW lub spowodować nieosiągnięcie celów środowiskowych zawartych planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza, a realizowanych w oparciu o działania wymienione w programie wodno- środowiskowym kraju, zarówno na etapie realizacji jak i eksploatacji. Należy zidentyfikować JCW powierzchniowych (JCWP) i podziemnych (JCWPd), w obrębie których jest położone lub może oddziaływać przedsięwzięcie oraz określić cele środowiskowe dla tych wód, zawarte w planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza.
W raporcie powinien się znajdować szczegółowy opis wszystkich elementów przyrodniczych środowiska, wraz z przedstawieniem zagadnień w formie graficznej, dzięki czemu można będzie łatwo uzyskać czytelne dane, porównania i wzorce. Należy również podkreślić, że informacje przedstawiane w raporcie muszą być aktualne – tzn. raport powinien odnosić do elementów przyrodniczych faktycznie stwierdzonych w obrębie realizacji przedsięwzięcia i zasięgu jego oddziaływania.
Analizując wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, wraz z kartą informacyjną przedsięwzięcia, pod kątem uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko stwierdzono, że ze względu na rodzaj i charakterystykę przedsięwzięcia, jego usytuowanie oraz rodzaj i skalę możliwego oddziaływania w celu dokonania prawidłowej oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko i określenia środowiskowych uwarunkowań konieczne jest sporządzenie raportu o oddziaływaniu tego przedsięwzięcia na środowisko.
Wobec powyższego, działając w trybie art. 51 ust. 2 ustawy Prawo ochrony środowiska, w związku z wnioskiem
Pouczenie
Na niniejsze postanowienie przysługuje stronom zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Częstochowie za pośrednictwem Wójta Gminy Popów w terminie 7 dni od dnia doręczenia.