artykuł nr 6

Zameldowanie na pobyt czasowy trwający ponad 3 miesiące z równoczesnym wymeldowaniem się z dotychczasowego miejsca pobytu cudzoziemców oraz obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej i członków ich rodzin

Wymagane dokumenty:
-wypełniony i podpisany formularz „Zgłoszenie pobytu czasowego trwającego ponad 3 miesiące” , zawierający określone ustawą dane dotyczące osoby, nowego miejsca zameldowania oraz wskazanie adresu lub adresów dotychczasowego miejsca pobytu a także potwierdzenie faktu pobytu osoby dokonane prze właściciela lub inny podmiot dysponujący tytułem prawnym do lokalu w formie czytelnego podpisu z oznaczeniem daty jego złożenia;
-do wglądu dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu: umowa cywilno-prawna,  
decyzja administracyjna, orzeczenie sądu, wypis z księgi wieczystej lub inny dokument poświadczający tytuł prawny do lokalu;
-cudzoziemiec przedstawia wizę, a w przypadku gdy wjazd cudzoziemca nastąpił na podstawie umowy przewidującej zniesienie lub ograniczenie obowiązku posiadania wizy albo cudzoziemiec przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie art. 61 ust.3 lub art. 71a ust. 3 ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o cudzoziemcach (Dz. U. z 2006 r. Nr 234, poz. 1694, z późn. zm.) – dokument podróży, tymczasowe zaświadczenie tożsamości cudzoziemca, kartę pobytu albo zezwolenie na zamieszkanie na czas oznaczony, zezwolenie na osiedlenie się, zezwolenie na pobyt rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej lub decyzję o nadaniu statusu uchodźcy w Rzeczypospolitej Polskiej, udzieleniu w Rzeczypospolitej Polskiej ochrony uzupełniającej lub zgody na pobyt tolerowany;
-obywatel państwa członkowskiego Unii Europejskiej przedstawia ważny dokument   podróży  lub inny dokument potwierdzający jego tożsamość i obywatelstwo oraz ważny dokument potwierdzający prawo stałego  pobytu lub zaświadczenie o zarejestrowaniu pobytu obywatela Unii Europejskiej lub, a przypadku braku zaświadczenia, składa oświadczenie o zarejestrowaniu pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
-członek jego rodziny obywatela UE niebędący obywatelem państwa członkowskiego  
UE przedstawia ważny dokument podróży oraz ważną kartę stałego pobytu członka rodziny obywatela UE lub ważną kartę pobytu członka rodziny obywatela UE.

Miejsce złożenia dokumentów:
Urząd Gminy pokój nr 15

Termin załatwienia sprawy:
W chwili przyjęcia zgłoszenia meldunkowego

Opłaty:
Brak

Uwagi:
-za osobę nieposiadającą pełnej zdolności do czynności prawnych obowiązek meldunkowy wykonuje jej przedstawiciel ustawowy lub inna osoba sprawująca nad nią opiekę w miejscu ich wspólnego pobytu
-osoba, która przedłuża pobyt czasowy w tej samej miejscowości ponad zgłoszony czas jego trwania, zmienia adres albo zmienia pobyt czasowy na stały, jest obowiązana dokonać odpowiedniego zameldowania w ciągu 39 dni od daty zmiany;
-zasady meldowania obywateli państw członkowskich UE stosuje się do obywateli państwa należącego do Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub Konfederacji Szwajcarskiej, którzy mogą korzystać ze swobody przepływu osób na podstawie umów zawartych przez te państwa ze Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi oraz do członków ich rodzin:
-zameldowania na pobyt czasowy trwający ponad 3 miesiące można dopełnić przez pełnomocnika, legitymującego się pełnomocnictwem udzielonym w formie, o której mowa w art. 33 § 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U.z 2000 r. Nr 98, poz. 1071, z późn. zm.), po okazaniu przez pełnomocnika do wglądu jego dowód osobisty, a w uzasadnionych przypadkach – innego dokumentu pozwalającego na ustalenie tożsamości;
-cudzoziemiec niebędący obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej i niebędący członkiem rodziny obywatela państwa członkowskiego UE oraz niebędący obywatelem państwa należącego do Europejskiego Porozumieniu o Wolnym Handlu (EFTA) – stron umowy o Europejskim , Obszarze Gospodarczym lub Konfederacji Szwajcarskiej, dokonuje zameldowania na pobyt czasowy na czas nie dłuższy niż okres legalnego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, wynikający z dokumentu potwierdzającego jego prawo pobytu.
 

artykuł nr 7

Zameldowanie na pobyt czasowy trwający do 3 miesięcy.

Obowiązek zameldowania na pobyt czasowy trwający do 3 miesięcy nie dotyczy obywateli polskich.
Cudzoziemiec niebędący obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej, obywatelem państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia w Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub obywatelem Konfederacji Szwajcarskiej oraz niebędący członkami rodziny takiego cudzoziemca przebywający na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest obowiązany zameldować się w miejscu pobytu czasowego trwającego do 3 miesięcy najpóźniej w 4 dniu licząc od dnia przybycia do tego miejsca, chyba, że jego pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nie przekroczy 14 dni.

Uwagi:
-zameldowania na pobyt czasowy trwający do 3 miesięcy cudzoziemiec niebędący obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej i niebędący członkiem rodziny obywatela państwa członkowskiego UE dokonuje ustnie w organie gminy, w obecności właściciela lub innego podmiotu dysponującego tytułem prawnym do lokalu, zgłaszając wymagane ustawą dane oraz przedstawiając dokument pozwalający na ustalenie tożsamości;
-cudzoziemiec niebędący obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej i niebędący członkiem rodziny obywatela państwa członkowskiego UE dopełniając obowiązku zameldowania na pobyt czasowy trwający do 3 miesięcy otrzymuje potwierdzenie zameldowania, ważne do czasu upływu terminu zameldowania;
-zameldowanie  dokonuje się na pobyt czasowy na czas nie dłuższy niż okres legalnego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, wynikający z dokumentu potwierdzającego jego prawo pobytu.

Miejsce złożenia dokumentów:
Urząd Gminy pokój nr 15

Termin załatwienia sprawy:
W chwili przyjęcia zgłoszenia meldunkowego.

Opłaty:
Brak
 
Wskazany powyżej cudzoziemiec opuszczając miejsce pobytu czasowego trwającego do 3 miesięcy przed upływem czasu zgłoszonego przy zameldowaniu, jest obowiązany wymeldować się najpóźniej w dniu opuszczenia tego miejsca. Jeżeli okres pobytu czasowego trwającego do 3 miesięcy odpowiada  okresowi zgłoszonemu przy zameldowaniu, obowiązek wymeldowania nie powstaje.
 

artykuł nr 8

Wymeldowanie z pobytu stałego / czasowego trwającego ponad 3 miesiące.

Osoba , która opuszcza miejsce pobytu stałego lub czasowego trwającego ponad 3 miesiące, jest obowiązana wymeldować się w organie gminy, właściwym ze względu na dotychczasowe miejsce jej pobytu , najpóźniej w dniu opuszczeniu tego miejsca.
Wymeldowanie z dotychczasowego miejsca pobytu stałego lub czasowego trwającego ponad 3 miesiące można dokonać podczas zameldowania w nowym miejscu pobytu, wskazując adres dotychczasowego miejsca pobytu, z którego ma nastąpić wymeldowanie. Wymeldowanie następuje wówczas na podstawie formularza „Zgłoszenie pobytu stałego” lub „Zgłoszenie pobytu czasowego trwającego ponad 3 miesiące”.
W przypadku dokonywania jedynie czynności wymeldowania wymagane są dokumenty:
-dowód osobisty, a w uzasadnionych przypadkach inny dokument pozwalający na ustalenie tożsamości (osoby niepełnoletnie nieposiadające dokumentu stwierdzającego tożsamość – odpis skrócony aktu urodzenia);
-dokonując wymeldowania z dotychczasowego miejsca pobytu stałego albo czasowego trwającego ponad 3 miesiące przed upływem okresu zgłoszonego przy zameldowaniu bez równoczesnego zameldowania  w nowym miejscu pobytu osoba wypełnia i podpisuje formularz „Zgłoszenie wymeldowania z miejsca pobytu stałego” albo formularz „Zgłoszenie wymeldowania z miejsca pobytu czasowego trwającego ponad 3 miesiące”.

Miejsce złożenia dokumentów:
W przypadku zameldowania z równoczesnym wymeldowaniem z dotychczasowego miejsca pobytu – urząd gminy właściwy dla nowego miejsca pobytu lub w przypadku dokonywania jedynie czynności wymeldowania – urząd gminy właściwy ze względu na dotychczasowe miejsce pobytu.

Termin załatwienia sprawy:
W chwili przyjęcia zgłoszenia meldunkowego.

Opłaty:
Brak

Uwagi:

-za osobę nieposiadającą pełnej zdolności do czynności prawnych obowiązek meldunkowy wykonuje jej  przedstawiciel ustawowy lub inna osoba sprawująca nad nią faktyczną opiekę w miejscu ich wspólnego pobytu;
-jeżeli okres pobytu czasowego trwającego ponad 3 miesiące odpowiada okresowi  zgłoszonemu przy zameldowaniu, osoba opuszczająca miejsce  tego pobytu  jest zwolniona od obowiązku wymeldowania się;
-zgłoszenie zgonu , dokonane w urzędzie stanu cywilnego zgodnie z przepisami prawa
o aktach stanu cywilnego, zastępuje wymeldowanie osoby zmarłej. Wymeldowanie osoby zmarłej dokonuje z urzędu właściwy organ gminy na podstawie przesłanego przez kierownika urzędu stanu cywilnego odpisu skróconego aktu zgonu albo zawiadomienie o zgonie osoby poza terenem kraju, bez konieczności wypełniania odpowiednio formularzy;
-wymeldowania pobytu stałego lub czasowego trwającego ponad 3 miesiące można
-dopełnić przez pełnomocnika, legitymującego się pełnomocnictwem udzielonym w formie . o której mowa w art. 33 § 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2000 r. Nr 98, poz.1071, z późn. zm.), po
okazaniu przez pełnomocnika do wglądu jego dowód osobistego, a w uzasadnionych przypadkach – innego dokumentu pozwalającego na ustalenie tożsamości.
 

artykuł nr 9

Zameldowanie w drodze decyzji administracyjnej

Podstawa prawna  art.47 ust.2 ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych.

Wymagane dokumenty:
-podanie z umotywowanym wyjaśnieniem, dlaczego wnioskodawca nie mógł zameldować się w drodze czynności materialno-technicznej;
-do wglądu, jeśli osoba jest w posiadaniu , dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu, w którym zameldowanie ma nastąpić.

Miejsce złożenia dokumentów:
Urząd gminy  - sekretariat pok. Nr 12

Sposób załatwienia sprawy:

-po złożeniu podania organ ewidencji ludności prowadzi postępowanie wyjaśniające (bada legalność pobytu osoby w lokalu m.in. przesłuchuje świadków, przeprowadza kontrolę  meldunkową),
-postępowanie kończy decyzja administracyjna o zameldowaniu lub o odmowie zameldowania osoby.

Opłaty:
Opłata w wysokości 10 zł. za wydanie na wniosek decyzji administracyjnej w I instancji.
(Ustawa  z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowe Dz.U. Nr 225, poz. 1635).

artykuł nr 10

Wymeldowanie w drodze decyzji administracyjnej

Podstawa prawna art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych.

Wymagane dokumenty:

-organ gminy na wniosek właściciela lub innego podmiotu dysponującego tytułem prawnym do lokalu lub z urzędu decyzję w sprawie wymeldowania osoby, która opuściła miejsce pobytu stałego lub czasowego trwającego ponad 3 miesiące i nie dopełniła obowiązku wymeldowania się. Wniosek o wymeldowanie, zawierający dane osoby podlegającej wymeldowaniu, uzasadnienie;
-do wglądu dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu : wypis z księgi wieczystej, umowa cywilno-prawna, decyzja administracyjna, orzeczenie sądu lub inny dokument poświadczający tytuł prawny do lokalu.

Miejsce złożenia dokumentów:

Urząd gminy – sekretariat pok. Nr 12

Opłaty :

Opłata w wysokości 10 zł. za wydanie na wniosek decyzji administracyjnej w I instancji.
(Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej Dz. U . Nr 225, poz. 1635).