artykuł nr 46

Straty w gospodarstwach rolnych spowodowane suszą 2023

Podstawą oszacowania szkód jest złożenie wniosku za pośrednictwem aplikacji „Zgłoś szkodę rolniczą”:

https://aplikacje.gov.pl/app/susza/#/campaign

która dokona oceny strat na podstawie danych Instytutu Uprawy, Nawożenia i Gleboznawstwa – Państwowego Instytutu Badawczego. Aplikacja automatycznie wygeneruje protokół oszacowania szkód (gdy szkody wynoszą powyżej 30% średniej rocznej produkcji rolnej) lub kalkulację oszacowania szkód (gdy szkody wynoszą nie więcej niż 30% średniej rocznej produkcji rolnej). Do aplikacji można zalogować się za pomocą Profilu Zaufanego.

Zwracam szczególną uwagę na to, że w dalszym ciągu podstawowym obowiązkiem rolnika jest złożenie wniosku o szacowanie szkód w aplikacji suszowej.

Wszelkie informacje dostępne są na stronie internetowej Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

W przypadku uwag do wyników oszacowania strat przez aplikację rolnik może zwrócić się o dodatkowe szacowanie szkód przez komisję gminną, która dokona oceny strat podczas wizji w terenie (nie później niż do czasu zbioru plonu głównego danej uprawy). Wówczas powinien złożyć wniosek (druk w załączeniu) w Biurze Podawczym Urzędu wraz z wydrukiem wniosku o szacowanie strat z aplikacji „Zgłoś szkodę rolniczą”

 Szacowanie strat przez komisje będzie opcjonalne

artykuł nr 47

Obwieszczenie Starosty Kłobuckiego AB.673.5.009.2023.G z dnia 11 lipca 2023r.

artykuł nr 48

Komunikat z dnia 14.07.2023 roku

Szanowni Państwo,
w związku z wystąpieniem utrzymujących się upałów Urząd Gminy Popów, Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej oraz Urząd Stanu Cywilnego w dniach od 17.07.2023 r. do 21.07.2023 r. będzie czynny w godzinach od 6:30 do 14:30.

artykuł nr 49

INFORMACJA: W sprawie II naboru składania wniosków o zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej w 2023 roku na terenie gminy Popów.

Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi informuje:
Każdy rolnik, który chce odzyskać część pieniędzy wydanych na olej napędowy używany do produkcji rolnej powinien gromadzić faktury VAT dokumentujące zakup oleju napędowego:

  1.  w terminie od 1 sierpnia 2023 r. do 31 sierpnia 2023 r. należy złożyć odpowiedni wniosek o zwrot podatku akcyzowego (Dz.U. z 2018 r. poz. 2247) do wójta w zależności od miejsca położenia gruntów rolnych wraz z fakturami VAT lub ich kopiami stanowiącymi dowód zakupu oleju napędowego w okresie od 1 lutego 2023 r. do 31 lipca 2023 r. w ramach niewykorzystanego limitu z I naboru wniosków przysługującego w 2023 roku w ilości 110 litrów /1 ha użytków rolnych i 40 litrów/1 DPJ bydła;
  2. w terminie od 1 sierpnia 2023r. do 31 sierpnia 2023 r. należy złożyć wniosek o zwrot podatku akcyzowego w odniesieniu do świń, owiec, kóz i koni (Dz. U. z 2023 r. poz.356) do wójta w zależności od miejsca położenia gruntów rolnych wraz z fakturami VAT lub ich kopiami stanowiącymi dowód zakupu oleju napędowego w okresie od 1 sierpnia 2022 r. do 31 lipca 2023 r. w ramach limitu przysługującego w 2023 roku w ilości 40 litrów /1 DPJ owiec, kóz i koni oraz 4 litry/ szt. świń.

Kwotę zwrotu podatku akcyzowego w II terminie składania ustala się jako iloczyn ilości oleju napędowego zakupionego do produkcji rolnej, wynikającej z faktur VAT oraz stawki zwrotu do 1 litra wynoszącej:

- 2 zł/ 1 litr ON dla MŚP (mikro-, małe- i średnie- przedsiębiorcy rolnego) na podstawie faktur zakupu ON w okresie od 01.02.2023 do 31.07.2023,

- 1,46 / 1 litr ON dla dużych przedsiębiorstw rolnych, na podstawie faktur zakupu ON w okresie od 01.02.2023 do 31.07.2023,

-1,20zł/ 1 litr ON dla MŚP (mikro-, małe- i średnie- przedsiębiorcy rolnego) i dużych przedsiębiorstw rolnych posiadających w roku 2022 świnie, owce, kozy i konie na podstawie faktur zakupu ON w okresie od 01.08.2022 do 31.07.2023.

 

Pieniądze wypłacane będą w terminach:

od 2 października 2023 r. do 31 października 2023 r. w przypadku złożenia wniosku w drugim terminie gotówką w kasie urzędu gminy lub przelewem na rachunek bankowy podany we wniosku.

Na potrzeby wniosku, który należy złożyć do wójta gminy właściwego ze względu na położenie gruntów, producent rolny może wystąpić do kierownika biura powiatowego ARiMR o wydanie dokumentu zawierającego informację o liczbie DJP bydła, świni, owce i kozy oraz oświadczenie w Urzędzie Gminy o średniorocznej liczbie DPJ koni będących w posiadaniu rolnika na potrzeby wniosku o zwrot podatku akcyzowego. W przypadku wydanego zaświadczenia o liczbie DJP bydła złożonego we wniosku w miesiącu lutym 2023 roku, rolnik nie musi składać ponownie   w miesiącu sierpniu 2023 roku.

Pobranie druków wniosków o zwrot podatku akcyzowego producentom rolnym (Dz. U. z 2018 r. poz. 2466) - dot. oleju napędowego i DPJ bydła oraz (Dz. U. z 2023 r. poz. 356) -dot. DPJ świni, owiec, kóz i koni, są dostępne w siedzibie Urzędu Gminy Popów w Zawadach przy ul. Częstochowska 6, pokój nr 8 lub w biurze podawczym nr 6 w godzinach urzędowania lub w aplikacji na stronie BIP Gmina Popów w zakładce - Tablica ogłoszeń.

Zawady, dn. 10.07.2023 r.

artykuł nr 50

Komunikat z dnia 10.07.2023

Szanowni Państwo,
w związku z wystąpieniem utrzymujących się upałów Urząd Gminy Popów, Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej oraz Urząd Stanu Cywilnego w dniach od 11.07.2023 r. do 14.07.2023 r. będzie czynny w godzinach od 6:30 do 13:30.

Załączniki:
Komunikat z dnia 10.07.202337 KB