Wymagane dokumenty: -podanie z umotywowanym wyjaśnieniem, dlaczego wnioskodawca nie mógł zameldować się w drodze czynności materialno-technicznej; -do wglądu, jeśli osoba jest w posiadaniu , dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu, w którym zameldowanie ma nastąpić.
Miejsce złożenia dokumentów: Urząd gminy - sekretariat pok. Nr 12 Sposób załatwienia sprawy: -po złożeniu podania organ ewidencji ludności prowadzi postępowanie wyjaśniające (bada legalność pobytu osoby w lokalu m.in. przesłuchuje świadków, przeprowadza kontrolę meldunkową), -postępowanie kończy decyzja administracyjna o zameldowaniu lub o odmowie zameldowania osoby.
Opłaty: Opłata w wysokości 10 zł. za wydanie na wniosek decyzji administracyjnej w I instancji. (Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowe Dz.U. Nr 225, poz. 1635).