artykuł nr 1

Wymeldowanie z pobytu stałego / czasowego trwającego ponad 3 miesiące.

Osoba , która opuszcza miejsce pobytu stałego lub czasowego trwającego ponad 3 miesiące, jest obowiązana wymeldować się w organie gminy, właściwym ze względu na dotychczasowe miejsce jej pobytu , najpóźniej w dniu opuszczeniu tego miejsca.
Wymeldowanie z dotychczasowego miejsca pobytu stałego lub czasowego trwającego ponad 3 miesiące można dokonać podczas zameldowania w nowym miejscu pobytu, wskazując adres dotychczasowego miejsca pobytu, z którego ma nastąpić wymeldowanie. Wymeldowanie następuje wówczas na podstawie formularza „Zgłoszenie pobytu stałego” lub „Zgłoszenie pobytu czasowego trwającego ponad 3 miesiące”.
W przypadku dokonywania jedynie czynności wymeldowania wymagane są dokumenty:
-dowód osobisty, a w uzasadnionych przypadkach inny dokument pozwalający na ustalenie tożsamości (osoby niepełnoletnie nieposiadające dokumentu stwierdzającego tożsamość – odpis skrócony aktu urodzenia);
-dokonując wymeldowania z dotychczasowego miejsca pobytu stałego albo czasowego trwającego ponad 3 miesiące przed upływem okresu zgłoszonego przy zameldowaniu bez równoczesnego zameldowania  w nowym miejscu pobytu osoba wypełnia i podpisuje formularz „Zgłoszenie wymeldowania z miejsca pobytu stałego” albo formularz „Zgłoszenie wymeldowania z miejsca pobytu czasowego trwającego ponad 3 miesiące”.

Miejsce złożenia dokumentów:
W przypadku zameldowania z równoczesnym wymeldowaniem z dotychczasowego miejsca pobytu – urząd gminy właściwy dla nowego miejsca pobytu lub w przypadku dokonywania jedynie czynności wymeldowania – urząd gminy właściwy ze względu na dotychczasowe miejsce pobytu.

Termin załatwienia sprawy:
W chwili przyjęcia zgłoszenia meldunkowego.

Opłaty:
Brak

Uwagi:

-za osobę nieposiadającą pełnej zdolności do czynności prawnych obowiązek meldunkowy wykonuje jej  przedstawiciel ustawowy lub inna osoba sprawująca nad nią faktyczną opiekę w miejscu ich wspólnego pobytu;
-jeżeli okres pobytu czasowego trwającego ponad 3 miesiące odpowiada okresowi  zgłoszonemu przy zameldowaniu, osoba opuszczająca miejsce  tego pobytu  jest zwolniona od obowiązku wymeldowania się;
-zgłoszenie zgonu , dokonane w urzędzie stanu cywilnego zgodnie z przepisami prawa
o aktach stanu cywilnego, zastępuje wymeldowanie osoby zmarłej. Wymeldowanie osoby zmarłej dokonuje z urzędu właściwy organ gminy na podstawie przesłanego przez kierownika urzędu stanu cywilnego odpisu skróconego aktu zgonu albo zawiadomienie o zgonie osoby poza terenem kraju, bez konieczności wypełniania odpowiednio formularzy;
-wymeldowania pobytu stałego lub czasowego trwającego ponad 3 miesiące można
-dopełnić przez pełnomocnika, legitymującego się pełnomocnictwem udzielonym w formie . o której mowa w art. 33 § 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2000 r. Nr 98, poz.1071, z późn. zm.), po
okazaniu przez pełnomocnika do wglądu jego dowód osobistego, a w uzasadnionych przypadkach – innego dokumentu pozwalającego na ustalenie tożsamości.